Den 1.

Den 2.

Den 3.

Den 4.

Den 5.

Pictures taken by
Hana & Mirek

Copyright © 2007 STEMI
All rights reserved

Den třetí, úterý 31.července
Náš plán pro tento den byl tedy jasný - zámek ve Versailles jako hlavní bod programu. Zkrátka návštěvu tohoto skvostu světové architektury a francouzského uměleckého dědictví sedmnáctého století jsme si nemohli nechat ujít.
Nasnídali jsme se v malé hotelové jídelně, na stanici 'Invalides' jsme přesedli z metra na 'RER' a nechali se dovést až na konečnou stanici Versailles-Rive Gauche a asi o půl desáté jsme již procházeli branou na velké nádvoří před zámkem. Díky našim muzejním permanentkám jsme minuli dlouhou frontu čekajících, připojili se plynule k dalším návštěvníkům a vstoupili do zámku Versailles. Na naše vstupenky jsme mohli navštívit všechny hlavní části zámku včetně královských komnat i nádherné Zrcadlové síně. A že bylo co prohlížet ! Nádhera ! Skvostné ! Přeci jen je zde ze všech stran cítit, že to bylo sídlo králů Francie, sídlo bohaté velmoci, kde bohatství bylo samozřejmým atributem vládnutí. Neuvěřitelně veliké a bohatě zdobené sály, síně i pokoje ! Obrazy ! Sochy ! To se musí vidět ...
Po vychutnání prohlídky interiérů jsme vyšli do zámeckých zahrad. A protože počasí opět spolupracovalo, mohli jsme si jaksepatří ten majstrštyk zahradní architektury užít naplno. Tedy, skoro naplno. Bohužel fontány a vodotrysky jsou pouštěny jenom o víkendech. Ale nevadilo, i tak to je nádhera neskutečná, ty formace, linie živých plotů, ale především neuvěřitelné množství pestrobarevných květin všech možných druhů, precizně vysázených do kouzelných řad a obrazců. A ty živé ploty ? Bludiště ! A jsou tvořeny i dvacet metrů vysokými stromy ! A do toho široká vodní plocha kanálu, stáčejícího se až k Velkému Trianonu ... A my se pomalu procházeli, nechali oči sytit tou krásou a tak jsme se pěšky prosytili až ke zmíněnému zámečku Grand Trianon, svačinovému to zastavení královské družiny. A zase pěkné interiéry, uzpůsobené pro odpolední radovánky mocných.
A zase zpátky pěšky směrem k zámku, kolem Poseidonovy fontány, ještě jednou projít zámeckými nádvořími a "Au revoir, Versailles" a vlak 'RER' nás okolo třetí odpoledne odvezl zpátky do Paříže (20 km).
Vystoupili jsme opět na 'Invalides', došli na dohled od Invalidovny okolo petangujících Francouzů na bulvár 'La Tour Maubourg', našli útulnou restauraci, poobědvali pečené kuřátko a posilněni se vydali metrem na nejznámější a největší bulvár Paříže, na 'Champs Élysées'. Ojoj ! Poklid Latinské Čtvrti vystřídal velkoměstský ruch a přelidněnost. A není se co divit. Na této tepně Paříže jsou soustředěny obchody všech význačných francouzských i světových značek, které se snaží přilákat, a to úspěšně, co největší množství lidí. A toho využívají podnikaví restauratéři s množstvím předzahrádek plných návštěvníků a vy se tím vším proplétáte a za chvíli je toho tak akorát.
A dál jako v pondělí, utahaní, ale šťastní zpátky na hotel s malým občerstvením, osprchovat a s knížkou do hajan. Dobrodružné toulky noční Paříží tak prožívám pouze s hrdiny Šifry Mistra Leonarda ... a Hanička s Kulíkovým románem.